Wednesday, November 4, 2015

Makna Bacaan Dalam Solat

Doa Iftitah
Aku hadapkan wajahku kepada Allah yang menjadikan langit dan bumi, dengan keadaan yang suci lagi berserah diri, dan aku bukanlah dari golongan orang-orang yang musyrik. 
Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, matiku hanya semata-mata bagi Allah, Tuhan Semesta Alam. Tidak ada sekutu baginya, demikian aku diperintahkan, dan aku adalah termasuk kedalam golongan orang-orang yang berserah diri.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah yang memelihara sekalian alam
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Yang Menguasai Hari Pembalasan
Hanya kepada Mu kami menyembah dan hanya kepadaMu kami memohon pertolongan
Tunjukilah kami jalan yang lurus iaitu jalan mereka yang Engkau berikan nikmat
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat

Amin
Kabulkanlah permohonan kami, ya Allah!

Rukuk
Maha suci Tuhan yang Maha Agung

Ikhtidal
Maha mendengar Allah akan pujian orang yang memuji-Nya. Ya Tuhan kami, Untuk-Mu lah segala pujian.

Sujud
Maha suci Tuhan yang Maha Tinggi

Duduk Antara Dua Sujud
Tuhanku ampunilah bagiku dan rahmatilah aku dan cukupkanlah aku dan angkatlah darjatku dan berilah aku rezeki dan berilah petunjuk bagiku dan sihatkanlah aku dan ampunilah akan aku

Tahiyat Awal
Segala kehormatan, segala keberkatan, segala doa ( sembahyang ) segala kebaikkan itu adalah kepunyaan Allah. Sejahteralah engkau wahai Nabi, begitu juga rahmat Allah dan keberkatan-Nya. Sejahteralah kami dan hamba Allah yang baik-baik. Aku mengaku bahawa tiada Tuhan Selain Allah. Begitu juga aku mengaku bahawa Muhammad itu adalah Pesuruh Allah. Ya Tuhan kami selawatkanlah keatas Nabi Muhammad

Tahiyat Akhir
Segala kehormatan, segala keberkatan, segala doa ( sembahyang ) segala kebaikkan itu adalah kepunyaan Allah. Sejahteralah engkau wahai Nabi, begitu juga rahmat Allah dan keberkatan-Nya. Sejahteralah kami dan hamba Allah yang baik-baik. Aku mengaku bahawa tiada Tuhan Selain Allah. Begitu juga aku mengaku bahawa Muhammad itu adalah Pesuruh Allah.
Ya Allah, anugerahkanlah kesejahteraan atas Penghulu kami Muhammad dan seluruh keluarga Penghulu kami Muhammad; sebagaimana yang Engkau telah anugerahkan kesejahteraan atas Ibrahim dan seluruh keluarga Ibrahim. Dan berkatilah Muhammad dan seluruh keluarga Muhammad sebagaimana Engkau berkati Ibrahim dan seluruh keluarga Ibrahim. Di dalam alam semesta ini hanyalah Engkau sahajalah yang paling terpuji dan yang paling mulia.

Beri Salam
Salam sejahtera untukmu, rahmat Allah dan berkat-Nya.








No comments:

Post a Comment