Monday, August 26, 2013

Solat Jenazah - Anak Menjadi Imam


Ini adalah antara amalan pengurusan solat jenazah yang perlu kita terapkan dalam masyarakat kita. Tidak ramai anak-anak atau orang awam, sanggup mengimamkan solat jenazah ibu atau bapa mereka hanya kerana isu remeh seperti tidak berkemampuan membaca doa yang panjang. 
Jadi golongan yang berilmu, termasuk para imam dan ustazlah yang perlu memberi bimbingan dan tunjuk ajar yang bersifat praktikal untuk masyarakat

Kita tidak perlu menunding jari kepada masyarakat umum yang tidak berani kehadapan dalam mengimamkan solat jenazah ahli keluarga. Ini kerana amalan masyarakat kita sebenarnya kurang memberi peluang kepada ahli keluarga terdekat. Disamping terdapatnya amalan-amalan tambahan yang menjadikan ramai di kalangan kita terlepas amalan-amalan yang lebih afdal


Jika keluarga terdekat anda pulang ke rahmatullah, bersedialah untuk menguruskan jenazah termasuk mengimamkan solat. Itulah yang lebih afdal kerana doa anda lebih ikhlas mengharapkan pengampunan dan rahmah Allah s.w.t.

Jika anda imam atau ustaz , bimbinglah keluarga si mati untuk menguruskan jenazah dan mengimamkan solat. Berilah peluang kepada kaum wanita sama-sama menunaikan solat dan berdoa bersama. Diharapkan solat dan doa daripada keluarga terdekat ini lebih ikhlas dan diterima oleh Allah Taala. 
Semoga dengan cara ini akan lebih menghayati peranan mereka sebagai hamba Allah.
Dipetik dari majalah Iman oleh Ustaz Abdullah Hamzah

No comments:

Post a Comment