Thursday, September 26, 2013

Wasiat Nabi Adam Kepada Puteranya


Nabi Adam a.s berwasiat kepada puteranya lima perkara dan menyuruh puteranya supaya mewasiatkan kepada puteranya dan seterusnya

  • PERTAMA. Katakan kepada putera-puterimu, jangan berasa tenang dengan dunia ini, kerana ketika saya berasa tenang denga  syurga Allah, maka Allah tidak redha mengusir saya daripadanya
  • KEDUA. Katakan kepada mereka, jangan menurutkan hawa nafsu wanita, maka sesungguhnya saya telah menuruti hawa nafsu wanita sehingga makan buah daripada pohon yang dilarang dan kemudiannya menyesal
  • KETIGA. Tiap amal yang hendak dikerjakan harus kamu perhatikan akibatnya, sebab seandainya saya memikirkan akibatnya maka saya tidak akan menerima akibat ini
  • KEEMPAT. Jika hati tidak tenang,maka hindarlah daripada perbuatan itu, sebab ketika aku memakan buah larangan itu goncang hatiku, tetapi aku tidak hiraukan, maka aku menyesal
  • KELIMA. Bermesyuwarahlah dalam semua urusan, sebab andainya aku bermesyuwarah dengan malaikat tidak akan terkena akibat ini
Doa Mohon Petunjuk Yang Hak dan Yang Batil:

"Ya Allah, perlihatkanlah kepadaku kebenaran itu sebagai kebenaran dan berilah kekuatan kepadaku untuk mengikutinya. Dan perlihatkanlah pula kepadaku yang batil itu sebagai kebatilan dan berilah kemampuan bagiku untuk menghindarinya" 


Al-Raaf ayat 26:


" Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan, dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu tanda-tanda (limpahan kurnia) Allah (dan RahmatNya) kepada hamba-hambaNya supaya mereka mengenangNya ( dan bersyukur )"

No comments:

Post a Comment