Wednesday, August 21, 2013

Anda Suka Makan Daging Manusia?


Sudah semestinya anda tidak suka. Bahkan, anda akan mengatakan bahawa daging manusia haram dimakan. Namun itulah hakikatnya. Apabila seseorang mengumpat saudaranya yang lain, maka sebenarnya sedang memakan daging saudaranya yang telah mati.
Firman Allah swt "Janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika sedemikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu merasa jijik kepadanya. Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani" Surah al-Hujurat:12
Menurut Imam at-Tabari, di dalam ayat ini Allah swt mengajukan soalan kepada orang-orang yang beriman sama ada mereka suka memakan daging saudara mereka selepas mereka mati. Justeru, jika kamu berasa jijik dan tidak sanggup untuk memakan daging manusia, begitulah seharusnya yang perlu kamu rasakan ketika ingin mengumpat orang lain.
Dengan mengambarkan bahawa kamu bakal mengunyah dan menelan daging saudara kamu, seharusnya kamu mampu segera berhenti daripada bercerita mengenai keaiban saudara kamu itu.

No comments:

Post a Comment