Tuesday, August 27, 2013

Antara Akal & Syahwat


Setelah suami Rabi'ah al Adawiyah mati, maka Hasan Bisri dan teman-temannya datang ke rumahnya dan dipersilakan mereka masuk. Kemudian ditutup Ra'biah tabir dan dia duduk dibelakang tabir seraya berkata: " Siapa yang paling pintar antara kalian maka dia adalah suami saya." Maka mereka menjawab: "Hasan Bisri".
Ra'biah: Apabila kamu dapat menjawab pertanyaanku, maka aku adalah milikmu"
Hasan: " Tanyalah semoga aku dapat menjawab"
Ra'biah: Apabila aku mati dan keluar daripada dunia ini, apakah aku nanti keluar dengan beriman atau tidak?
Hasan: Itu masalah ghaib dan tidak seorang pun yang mengetahui kecuali Allah
Ra'biah: Bila aku telah diletakkan di liang kubur dan ditanya Malaikat Mungkar & Nangkir apakah aku dapat menjawab atau tidak?
Hasan: Itu juga hal ghaib dan tidak ada orang yang mengetahuinya kecuali Allah.
Ra'biah: Apabila orang telah dikumpulkan di hari Kiamat dan diberikan catatan amal masing-masing, dengan tangan kanan atau tangan kirikah aku akan menerima amalanku?
Hasan: Itu pun barang ghaib juga.
Lalu Ra'biah berkata: Hai Hasan, barang siapa tidak dapat menjawab empat pertanyaan yang saya ajukan jangan berfikir untuk dapat mengahwini saya"
Kemudian Ra'biah bertanya untuk terakhir kalinya: "Hai Hasan, dalam beberapa bahagiankah Allah mencipta akal?"
" Sepuluh bahagian, sembilan untuk lelaki dan satu untuk perempuan" jawab Hasan
" Dalam berapa bahagiankah Allah mencipta syahwat?"
Hasan menjawab: " Sembilan bahagian untuk wanita dan satu bahagia untuk lelaki"
Ra'biah berkata: Hai Hasan, aku dapat menguasai 9 bahagian syahwatku dengan satu akal, sedang kamu pihak lelaki tidak dapat menguasai satu bahagian syahwat dengan sembilan akal yang kamu dapat"
Dan keluarlah Hasan dari rumah Ra'biah dengan tangisan dan air mata yang bercucuran.
Dipetik dari Cerita & Doa

Doa Menuntut Ilmu Pengetahuan:


"Ya Allah, Tuhan yang Maha Hidup yang berdiri sendiri, pencipta langit dan bumi. Tuhan Yang Maha Besar dan Maha Mulia.

Ya Allah tidak ada tuhan yang patut disembah hanya engkau aku memohon kepada-Mu semoga kiranya Engkau hidupkan akan hatiku dengan Nur hidayah-Mu
Ya Tuhanku Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang"

No comments:

Post a Comment