Monday, August 26, 2013

Solat Jenazah - Ganjaran Yang Besar


Seringkali juga kita melihat jenazah di solatkan, ramai yang hanya sekadar menjadi pemerhati sedangkan ganjaran pahala bagi mereka yang solat jenazah amat besar. Sabda Rasulullah s.a.w, "Sesiapa yang menziarah jenazah dan solat untuknya ia akan mendapat satu 'qiirat'. Sesiapa yang solat dan menunggu sehingga ianya dikebumikan dia akan mendapat dua 'qiirat' . Rasulullah s.a.w ditanya apa yang dimaksudkan denga dua 'qiirat' itu. Rasulullah s.a.w menjawab: Umpama dua bukit yang besar. HR Muslim

Hadis ini menunjukkan betapa besarnya pahala mereka yang solat jenazah dan juga sesiapa yang mengiringi jenazah sehingga dikebumikan. Tetapi masih ramai lagi yang tidak mengambil peluang ini.


Sebenarnya solat jenazah itu adalah sangat mudah. Ianya telah disyariatkan kepada umat Islam, tidak mengira lelaki atau wanita. Walaupun ianya fardhu kifayah yang tidak diwajibkan semua orang melaksanakannya, tetapi ia adalah peluang yang jarang ditemui. lebih-lebih lagi jika melibatkan keluarga terdekat yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.

Di petik dari Majalah Iman 
oleh Ustaz Abdullah Hamzah



No comments:

Post a Comment