Wednesday, April 8, 2015

Kisah Teladan Dari Sebiji Kurma

Selesai menunaikan ibadah haji , Ibrahim bin Adham berniat untuk berziarah ke Masjid Aqsa. Sebagai bekal perjalanan, dia membeli kurma dari pedagang tua yang berniaga berhampiran dengan Masjidil Haram. Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat sebutir kurma terjatuh dari meja berhampiran dengan timbangan.

Menyangka kurma itu sebahagian dari yang dia beli, Ibrahim memungut dan memakannya.


Setelah itu dia terus berangkat menuju ke Al Aqsa. Empat bulan kemudian, Ibrahim tiba di Aqsa. Seperti biasa dia suka memilih tempat beribadah dalam ruangan dibawah Kubah Sakhra. Dia bersolat dan berdoa dengan khusyuk sekali.Tiba-tiba dia mendengar percakapan dua malaikat tentang dirinya...


Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan warak yang doanya selalu dikabulkan oleh Allah swt, kata malaikat yang satu lagi.


Tetapi sekarang tidak lagi. Doanya ditolak kerana empat bulan lepas dia telah memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedagang tua berhampiran Masjidil Haram, jawab malaikat yang satu lagi...


Ibrahim bin Adham terkejut sekali, ia berasa cemas sekali, jadi selama 4 bulan ini ibadahnya, solatnya, doanya dan mungkin amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh Allah swt gara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya.


Astagfirullahal'adzhim Ibrahim beristighfar. Terus dia berkemas dan berangkat menuju ke Mekah untuk menemui pedagang tua menjual kurma itu, tetapi dia tidak menemui pedagang tua itu melainkan seorang anak muda. Empat bulan lalu saya membeli kurma disini dari seorang pedagang tua. Dimanakah dia sekarang? Tanya Ibrahim.


Oh, beliau sudah meningal dunia sebulan yang lalu, sekarang saya pula meneruskan pekerjaan berdagang kurma, jawab anak muda tersebut.


Innalillahi wa innalilahi roji'un, kalau begitu siapakah saya boleh minta untuk penghalalan? Lantas Ibrahim menceritakan peristiwa yang dialaminya. Anak muda itu mendengar dengan penuh minat.


Nah, begitulah, kata Ibrahim setelah bercerita.

Saudara sebagai ahli waris orang tua itu, bolehkah saudara menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur saya makan tanpa izinnnya?

Bagi saya tiada masalah. In Sya Allah saya halalkan. Tapi entah dengan saudara-saudara saya yang berjumlah 11 orang. Saya tak berani menghalalkan bagi pihak mereka kerana mereka mempunyai hak waris sama dengan saya.


Tolong beri alamat saudara-saudaramu, biar saya menemui mereka satu persatu.


Setelah menerima alamat, Ibrahim bin Adham pergi menemui saudara-saudara anak muda itu. Biarpun berjauhan, akhirnya urusan itu selesai juga. Mereka semua bersetuju menghalalkan sebutir kurma milik ayahnya yang dimakan oleh Ibrahim dengan tidak sengaja.


Empat bulan kemudian, Ibrahim bin Adham kembali berada dibawah Kubah Sakhra. Tiba-tiba dia mendengar lagi bercakap-cakap. Itulah Ibrahim bin Adham yang doanya ditolak gara-gara makan sebuitr kurma milik orang lain.


Oh, tidak! Sekarang doanya sudah dimakbul lagi, ia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu. Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran sebutir kurma yang haram kerana masih milik orang lain. Sekarang beliau telah bebas.


Moga kisah dan tazkirah ini memberi manafaat yang baik khususnya buat penulis dan pembaca yang budiman semua. Hindarilah diri kita dari mengambil hak orang lain secara bathil walau sekecil barang atau harta.


Ya Allah ampunilah dosa kami semua....

Amin...

No comments:

Post a Comment